نظریه های یادگیری
نظریههای یادگیری
نظریه های متفاوتی در رابطه با یادگیری مطرح شده اند که هر کدام به ویژگی های خاصی توجه نشان داده اند. این دیدگاه ها عبارتند از :
دیدگاه شناختی
این دیدگاه که به تئوری گشتالت نیز معروف است، نیات و مقاصد افراد را راه اعمال آنها می داند مبنای این نظریه را قانون تعادل روانی نیز می دانند. در نظریه شناختی، یادگیری فرایندی است که باعث فروپاشی تعادل فعلی فرد شده و او می کوشد تا به یک تعادل روانی تازه دست یابد.
ب) دیدگاه محیطی
این دیدگاه که تحت عنوان یادگیری رفتاری نیز مطرح است، مبتنی بر کسب تجربه و یادگیری از طریق آزمایش و خطا است. حرکت که به نتیجه برسد و در واقع تقویت گردد در ذهن باقی می ماند و اگر به نتیجه ای نرسد یا تقبیح شود، به احتمال زیاد آن رفتار در رویارویی مجدد با موضع تکرار نخواهد شد.
ج) دیدگاه اجتماعی
این نظریه دو دیدگاه قبلی را در هم می آمیزد و فرآیند یادگیری ناشی از دیدگاه رفتاری و یا محیطی را با تعاملی که بین فرد و محیط اجتماعی به طور مستمر وجود دارد، کامل می کند. در نظریه یادگیری اجتماعی ، الگوها نقش مهمی دارند. طبق این نظریه، موضوع مورد یادگیری برای فرد مهم و مفید بوده و فرد معتقد است توانایی ان را دارد که به آنچه می آموزد، عمل نماید( سیدجوادین، 1382،صص440-439).
علی جباری دکتری مدیریت آموزشی