طریقه اتصال به کتابخانه دیجیتال
جهت استفاده از بانکهای اطلاعاتی، اداره کل تجهیزات و اطلاعات علمی دانشگاه آزاد افتخار دارد که به منظور سهولت دسترسی و جستجو در بین این مجموعه عظیم اطلاعات علمی معتبر، سامانه کتابخانه دیجیتال دانشگاه آزاد را با دو ویژگی جدید جستجوی یکپارچه و همزمان (Federated Search) و امکان استفاده از تمام امکانات این مجموعه ارزشمند از هر مکان و در همزمان (Athens) با استفاده از کلمه و رمز عبور واحد فراهم نماید.
نحوه ثبت نام:
اولین گام جهت استفاده از منابع الکترونیکی ثبت نام کامل و صحیح در کتابخانه دیجیتال دانشگاه آزاد است. ثبت نام فقط از محیط داخل دانشگاه و پس از طی مراحل زیر امکان پذیر است:
1. ورود به صفحه اصلی:
در مرورگر وب خود نشانی کتابخانه دیجیتال دانشگاه آزاد:
www.digital libraryplus.com را تایپ نموده و به آن وارد شود. در صورت حضور در دانشگاه باید در بالای صفحه Logo کتابخانه دیجیتال دانشگاه آزاد و در پایین صفحه منابع موجود در آن را مشاهده نمایید.
2. ثبت نام در کتابخانه:
با کلیک بر روی Register فرم ثبت نام، باز می شود. با دقت کلیه بخش های فرم ثبت نام را پر نموده و اگر به عنوان مثال تخصص شما در فهرست مربوطه نیست گزینه غیره Others را انتخاب کنید تا در آمارگیری اطلاعات خللی ایجاد نشود. بخش Login Information مهمترین قسمت فرم ثبت نام است . در این بخش باید یک نام کاربری User Name و یک رمز عبور Password انتخاب نمایید. چون سیستم Email و User Name تکراری را نمیپذیرد، با فشردن لینک Check Availability می توانید از تکراری نبودن گزینه خود مطمئن شوید. در پایان موضوع مورد علاقه یا Internet Subjects خود را انتخاب نموده و کلید Save را فشار دهید. حال نام خود را در بالای صفحه کنار Logo کتابخانه دیجیتال ملاحظه می نمایید. در این مرحله به صورت خودکار یک پست الکترونیکی برای مدیر سیستم Admin سازمان شما جهت تایید نهایی ثبت نام ارسال می شود.
3. تایید عضویت توسط مدیر کتابخانه دیجیتال:
مدیر کتابخانه دیجیتال به محض دریافت پست الکترونیک ثبت نام، به بررسی جامعیت و صحت اطلاعات پرشده، پرداخته و در پایان عضویت شما را در کتابخانه دیجیتال تایید می نماید. با تایید مدیر کتابخانه، پست الکترونیک دیگری مبنی بر تایید نهایی عضویت برای شما ارسال می شود. از آن پس شما با نام کاربری و رمز عبور خود قادرید درهر زمان از منابع کتابخانه دیجیتال به سادگی استفاده کنید.
نکته مهم: به منظور دسترسی به این امکان پس از ثبت نام در کتابخانه دیجیتال دانشگاه آزاد حتما نام و نام خانوادگی و شماره دانشجویی خود را به کتابخانه دانشکده اعلام فرمایید تا تایید عضویت توسط مدیر کتابخانه دیجیتال صورت پذیرد.
4. ورود به کتابخانه دیجیتال و استفاده از منابع الکترونیکی:
پس از دریافت تایید نهایی ثبت نام، با ورود به صفحه خانگی کتابخانه دیجیتال Home Page می توانید در بخش Login نام کاربری و رمز خود را وارد نموده و کلید Login را فشار دهید. در این حالت هم آرم دانشگاه و هم نام خود را در بالای صفحه خانگی مشاهده می نمایید. حال چه در داخل دانشگاه ( با استفاده از IP دانشگاه) و چه در خارج از دانشگاه (با استفاده از خدمات جهانی Athens) می توانید از کلیه منابع الکترونیکی کتابخانه دیجیتال استفاده نمایید.
5. شخصی سازی کتابخانه دیجیتال با استفاده از امکان My DL+:
پس از ورود به سیستم با نام کاربری و رمز عبور شخصی، امکان شخصی سازی (Customization) کتابخانه دیجیتال بر مبنای موضوعات مورد علاقه Internet Subject (که هنگام ثبت نام مشخص نموده اید) وجود دارد. کافی است روی گزینه My Dl+ کلیک کنید. از این پس فقط کتابخانه شخصی خود و منابع مرتبط با علایق خود را خواهید دید. با کلیک مجدد روی گزینه All Dl+ به راحتی به کتابخانه دیجیتال عمومی شامل همه منابع بر می گردید.
نکته مهم: تایید عضویت برای استفاده از سرویس جهانی Athens توسط مدیر کتابخانه دیجیتال بستگی به سیاست دانشگاه دارد، لذا امکان دارد مدیر کتابخانه دیجیتال فقط امکان استفاده از منابع الکترونیکی در داخل دانشگاه را به شما بدهد.
نکته مهم: همواره قبل از استفاده الکترونیکی با استفاده از کلمه و رمز عبور شخصی به کتابخانه دیجیتال خود Login نمایید. در این حالت نام و نام خانوادگی خود را در بالای صفحه مشاهده خواهید نمود.
+ نوشته شده در سه شنبه بیست و یکم اردیبهشت ۱۳۸۹ ساعت 0:41 توسط علی جباری مدیریت آموزشی
|
علی جباری دکتری مدیریت آموزشی