سوالات مدیریت اصول و وظایف
|
۱-مجموعه وظایفی که رفتار و فعالیت سازمان را در مسیر هدف تنظیم، تصحیح، تقویت و راهنمایی می کند، چه نامیده می شود؟ | |||
|
1) رهبری |
2)وظیفه معطوف به هدف |
3) وظایف ارشادی |
4 مدیریت* |
|
2-از دیدگاه کللاندوکینگ آخرین ملاک مهم مدیریت کدام است؟ | |||
|
1) فعالیت منظم وسازمان یافته |
2) هدفها |
3) روابط میان منابع |
4) تصمیم گیری* |
|
3-کدام گزینه درست است؟ | |||
|
1) بهترین شیوه در مدیریت شیوه سیستمها است. | |||
|
2) بهترین شیوه در مدیریت شیوه مقداری یا کمی است. | |||
|
3) روشی که در مدیریت بتوان آنرا بهترین دانست، وجود ندارد.* | |||
|
4) شیوه برسی مورد بهترین شیوه در مدیریت است. | |||
|
4- کدام مورد اساس تصمیم گیری موثر در مدیریت تلقی می شود؟ | |||
|
1) گزینش |
2) گزینش راه حل |
3) مشکل یابی* |
4) مشکل گشایی |
|
5- تصمیم گیری فراگردی منطقی و ........ است. | |||
|
1) تجربی |
2) احساسی |
3)ادراکی |
4 عقلایی* |
|
6- قلب سازمان و مدیریت از دیدگاه گریفیث چیست؟ | |||
|
1) تصمیم گیری* |
2) استاندارد |
3) مقررات |
4) خط مشی |
|
7- از اهم وظایف مدیران کدام مورد را می توان مطرح کرد؟ | |||
|
1) فعالیت های روز مره سازمان |
2)بررسی روندهای گذشته مدیریت | ||
|
3) تدارک جریانات بعدی |
4) پیش بینی و تدارک جریان آینده ی کار سازمان* | ||
|
8- کدام گزینه درست است؟ | |||
|
1) هدفهای سازمان باید تحقق پذیر باشد.* |
2) هدفها باید ساده و قابل وصول باشد. | ||
|
3)هدفهاوقتی مفیدند که زیاد سهل الوصول نباشند. |
4)هدفها نمی توانند با یکدیگر همخوانی داشته باشند. | ||
|
9- به فرا گرد استفاده از اطلاعات گذشته و حال برای تخمین شرایط و رویدادهای آینده چه می گویند؟ | |||
|
1) پیش بینی |
2) گذشته نگری |
3) آینده نگری |
4) پیش نگری* |
|
10- در آموزش و پرورش مهمترین فراگرد چیست؟ | |||
|
1) یادگیری شاگردان |
2) جریانات اداری |
3) جریانات آموزشی |
4) فعالیت تدریس* |
|
11- کدام گزینه درست است؟ | |||
|
1) سلسله مراتب مجری رسمی سازمانی برای تعیین اختیار مسئولیت و ارتباطات است.* | |||
|
2)سلسله مراتب به رده بندی قدرت در بالاترین سطح توجه دارد. | |||
|
3) سلسله مراتب به رده بندی قدرت در سطوح پایین توجه دارد. | |||
|
4)سلسه مراتب بعد افقی سارختار را به وجود می آورد. | |||
|
12- روشهای کنترل........ مبتنی است بر اطلاعاتی که وضعیت منابع را می سنجد و اقدامات اصلاحی آن نیز به منابع ناظر است. | |||
|
1)پیشگیر* |
2)همگام |
3) باز خورد |
4)توام با آزادی |
|
13- به انتقال اطلاعات و معانی از شخصی به شخصی دیگر .......گفته می شود و می توان آنرا فراگرد دادن وستاندن تلقی کرد. | |||
|
1)خبر دهی |
2)خبر گیری |
3)ارتباط* |
4)مکالمه |
|
14- در چهارمین مرحله از مراحل فراگرد کنترل کدام مورد زیر جای دارد؟ | |||
|
1)تعیین ملاکها |
2)نظارت |
3)تصحیح* |
4بازنگری |
|
15- مدیران در درجه اول برچه مبنایی حکم می دانند؟ | |||
|
1)قدرت قانونی* |
2)قدرت اداری |
3)پذیرش زیر دستان |
4)جاذبه شخصی |
|
16- کدام مورد زیر را مهمترین عامل در هر موقعیت رهبری محسوب داشته اند؟ | |||
|
1)شخصیت و انتظارات رهبر |
2) شخصیت رهبر | ||
|
3) شخصیت و انتظارات زیر دستان* |
4)شرایط و موقعیتها | ||
|
17- کدام مورد زیر در اصول 14 گانه فایول دیده نمی شود؟ | |||
|
1)وحدت هدایت |
2)وحدت دستور |
3)روحیه فردی* |
4)سلسله مراتب |
|
18- اطلاع از تاثیری که پیام در نزد گیرنده دارد به چیزی تعبیر می شود؟ | |||
|
1)انتقال |
2)ارتباط |
3)باز خورد* |
4)انعکاس |
|
19- فایول در چه سازمانهایی شش گروه فعالیت سازمان را مطرح کرد؟ | |||
|
1)آموزشی |
2)اداری |
3)صنعتی* |
4)اجتماعی و رسمی |
|
20- منظور از مدیر آموزشی، کسی است که....... | |||
|
1) در تصمیم گیریهای اداری نقشی دارد. | |||
|
2) در تصمیم گیریهای آموزشی و پرورشی نقش دارد.* | |||
|
3) عمل آن روند آموزش وپرورش را غیر مستقیم تحت تاثیر قرار می دهد. | |||
|
4) عنوان راهنمایی آموزشی یا مربی پرورشی را دارا باشد. | |||
|
21- یکی از کارکردهای نهان آموزش و پرورش کدام است؟ | |||
|
1)تضعیف قدرت والدین بر فرزندان* |
2)نوآوری |
3)فرهنگ پذیری |
4)رشد شخصیت |
|
22- کدام گزینه درست است؟ | |||
|
1)برنامه ریزی تحت شرایط ثبات و اطمینان بسیار دشوار است. | |||
|
2)احتمال اجرای برنامه هایی که تحت شرایط ثبات ریخته شده اند کمتر است. | |||
|
3)در شرایط دگرگونی اجتماعی برنامه ریزی سهلتر می باشد. | |||
|
4)به نظر عده ای برنامه ریزی درسازمانهای موجود و در شرایط متغیر اتلاف وقت و انرژی است*. | |||
|
23- کدام مورد زیر (خط مشی) تلقی می شود؟ | |||
|
1)حتی االمکان مدیران باید از داخل سازمان انتخاب شوند.* | |||
|
2)توقف در حریم چهار راه ممنوع است. | |||
|
3)استعمال دخانیات در پمپ بنزین ممنوع است. | |||
|
4)استراق سمع مکالمات مدیران ممنوع است. | |||
|
24- کدام گزینه درست است؟ | |||
|
1)هدفهای سازمان ممکن است تحت فشار ارباب رجوع تغییر کند.* | |||
|
2) هدفهای سازمان تنها از طریق قانون گذار تغییر می کند. | |||
|
3) هدفها و رهنمودها ایستا هستند. | |||
|
4) هدفها و رهنمودها غیر قابل انعطاف هستند. | |||
|
25- ساختار سازمان به همان اندازه مهم است که ........ | |||
|
الف)مغز در پزشکی |
ب) کالبدشناسی در پزشکی* | ||
|
ج) فرماندهی در ارتش |
د) تصمیم گیری در سیاستهای کلی | ||
|
26- در مفروضات نظریه های جدید مدیریت......... | |||
|
1) قدرت قابل تفویض است اما در مسئولیت نمی توان سهیم شد. | |||
|
2) مسئولیت نهایی در هر امری به عهده مدیر است. | |||
|
3) حداکثر در بازده در محیطی توام با رقابت و فشار حاصل می شود. | |||
|
4) فرد در سازمان قربانی و فدای هدف نیست.* | |||
علی جباری دکتری مدیریت آموزشی