انسانهایی مؤثر بر فرآیند تحول و پویایی در جوامع خود می‏باشند. آنان هم می‏توانند تأثیرگذار بر روند کلی حرکت جامعه و هم می‏توانند هدایتگر و تغییردهنده رفتارها و

منش در جامعه باشند.

نقش یک زن در محیط خانواده خود (به عنوان همسر، مادر یا دیگر نقشهای اجتماعی او) بلاشک در جهت‏گیری‏های رفتاری همسر و فرزندانش تأثیری بسزا خواهد داشت. زنان غالبا می‏توانند به عنوان هدایتگران پرقدرت در محیط خانواده عمل نمایند و واضح است جامعه که خود از اجزایی همچون خانواده تشکیل شده، از این روند بی‏تأثیر نخواهد ماند. با این ترتیب برای فراهم ساختن نقش هدایتگرایانه زنان در روند تحول و توسعه، مشارکت آگاهانه آنان در این فرآیند بسیار حایز اهمیت می‏باشد. در اینجا آگاهی از جنبه‏های گوناگون مورد نظر می‏باشد. اول، آگاهی خود زنان نسبت به حقوق اجتماعی و درک ارزش و جایگاه واقعی و انسانی خویش در جامعه و خانواده می‏باشد. این آگاهی شامل مسایل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می‏شود. بخش دیگر آگاه‏سازی در ارتباط با افراد جامعه و به ویژه مردان می‏باشد. در واقع جامعه باید نگرشهای منفی و بعضا غیر انسانی که نسبت به زنان دارد را تغییر دهد تا زمینه برای مشارکت آگاهانه زنان در فرآیندهای توسعه و تحول فراهم آید و آنان بتوانند از توانایی‏ها و قابلیتهای خویش در جهت سازندگی خود و جامعه استفاده نمایند.

عدم دسترسی زنان به انواع آموزشها و یا دسترسی نامناسب آنان در برخی موارد باعث خواهد شد تا آگاهی زنان در امور مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بسیار کم باشد. این ناآگاهی‏ها تا جایی آمده و ریشه دوانیده است که به صورت عنصری فرهنگی یا مجموعه‏ای از عناصر فرهنگی در آمده است و بسیار اتفاق می‏افتد که مورد قبول و احترام آحاد مختلف افراد جامعه انسانی از زن و مرد و کوچک و بزرگ می‏باشد.

پل هریسون در مورد دسترسی نامناسب زنان به آموزش که خود علت پایین بودن آگاهی‏های آنان در زمینه‏های گوناگون می‏تواند باشد، می‏گوید:

«اگرچه حوا اولین تکه سیب دانایی را گاز زد، اما این آدم بود که قسمت بیشتری از سیب را خورد. آموزش و پرورش، راه به دست آوردن دستمزد، کارآیی و مهارت بیشتر است. اما در این راه برای زنان موانع بیشتری وجود دارد تا برای مردان.»

دانشمندان همواره برای دانش و آگاهی جایگاه خاصی قایل بوده‏ اند.

آلفرد نورث وایتهد می‏گوید:

«در شرایط زندگی امروزی قانون تخلف‏ناپذیری حاکم است. نژادی که ارزشی برای هوش تربیت‏یافته قائل نباشد محکوم به فناست ... امروز ما بقای خودمان را به نحوی حفظ می‏کنیم اما فردا که علم یک گام دیگر نیز به پیش بردارد دیگر هیچ گونه امکان فرجام‏خواهی نسبت به حکمی که در باره ناآموختگان صادر خواهد شد، وجود نخواهد داشت.»

رالف لینتون نیز در این زمینه می‏گوید:

«اگر هر گروه انسانی، فقط با تکیه بر تلاشهای خود، در اندیشه ارتقاء می‏بود، روند پیشرفت چنان کُند می‏شد که پیشبرد هر جامعه‏ای نسبت به دوران پارینه سنگی مورد تردید قرار می‏گرفت.»

آگاهی یک مفهوم کلی و جامع‏تری نسبت به آموزش داشته و علاوه بر دانش و مهارت، بینش افراد را هم شامل می‏شود. مفهوم آگاهی به این معنا است که افراد قبل از پذیرش یک نقش، باید بینشی مثبت نسبت به آن داشته باشند. البته در ارتباط با مشارکت فعالانه زنان، علاوه بر آگاهی فردی، آگاهی‏های اجتماعی نسبت به حقوق و ارزش والای خود در جامعه بسیار ضروری می‏باشد. چه بسا بسیاری از مشکلات زنان ناشی از این امر باشد که یک سری افکار و عقاید مخالف با توسعه آگاهی‏های زنان در جامعه وجود دارد. بدین لحاظ باید خاطرنشان ساخت بینش ظرف و مظروف آن دانش و مهارت می‏باشد و واضح است چنانچه این ظرف کوچک باشد، انجام هر گونه فعالیت و صرف انرژی در افزایش ظرفیتهای مظروف عملی عبث و بیهوده خواهد بود. ارتقای آگاهی‏های فردی و اجتماعی در زمینه‏های گوناگون از شروط اولیه برای تواناسازی زنان و آماده‏سازی آنان جهت مشارکت فعالانه در سازندگی جامعه خود می‏باشد.

اثرات منفی عدم آگاهی نسبت به حقوق و جایگاه زنان و دختران در جامعه به شیوه‏های مختلف خود را نشان می‏دهد. گاهی شرایط و امکانات آموزشی برای تحصیل دختران فراهم است اما وجود برخی افکار غلط همانند اعتقاد به ازدواج زودرس و خارج از موعد دختران، استفاده از زنان و دختران به عنوان یک بازوی اقتصادی، اعتقاد به عدم ضرورت آموزش برای دختران و ... سبب می‏شود تا آنان از این موهبت بی‏بهره بمانند. نظامهای آموزش و پرورش معرفی شده از جانب قدرتهای استعماری بر اساس تبعیضات جنسی، طبقاتی و نژادی استوار است. نقش زناشویی سنتی در خانواده و جامعه، بسیاری از دختران را از سوادآموزی و رفتن به مدرسه محروم می‏نماید. در برخی از جوامع اهداف آموزش و پرورش ترغیب انقیاد کورکورانه دخترانی است که در مدارس ثبت‏نام می‏کنند. یکی دیگر از موارد عدم آگاهی که صدمات زیادی را به زنان و دختران وارد می‏نماید به مسایل مربوط به تنظیم خانواده برمی‏گردد.

جانیس جیگینز می‏گوید:

«در سری‏لانکا زنان به همان اندازه که در مقابله با نیروهایی که قابلیتهای تولیدی آنان را از طریق از بین بردن نظامهای زراعی خانوادگی یا خویشاوندی و متمرکز ساختن کشت محصولات در دست مردان کاهش می‏دهد، ناتوانند در تنظیم باروری خود نیز فاقد توانایی هستند.»

یکی دیگر از زمینه‏های آگاهی که باید در زنان وجود داشته باشد تا بتوانند به صورت انسانی پویا و فعال در زندگی فردی و اجتماعی خویش، تصمیمات واقع‏گرایانه‏ای را اتخاذ نمایند، آگاهی‏های سیاسی است که نفس این آگاهیها موجب می‏شود آنان کورکورانه در فرآیند توسعه مشارکت ننمایند. در بسیاری از مواقع آگاهی‏های سیاسی می‏تواند به صورت انگیزه‏ای مقتدر وارد عمل شده و انسانها را به انجام کارهای خارق‏العاده وا دارد. در بسیاری از کتب و منابع، مقدمه آگاهی برای آموزش و آموزش‏دیدن، سوادآموزی دیده نشده است. اما واضح است زنانی که به سوادآموزی می‏پردازند در جامعه و خانواده احترام بیشتری کسب می‏کنند. در جستن کار و کاریابی از شرایط و مهارتهای بهتر و بیشتری برخوردارند و بدیهی است می‏توانند حقوق بیشتری دریافت نمایند. زنان برای اداره مشاغل کوچک، استعداد بیشتر و بهتری دارند و سوابق و امتیازات آن را برای خود محفوظ نگاه می‏دارند، می‏توانند نقش رهبری و مدیریت خود را تقویت نمایند و حقوق خود را بهتر بشناسند و برای کمک به تحصیل فرزندانشان از موقعیت بهتری برخوردار گردند.

در جوامع گوناگون، زنانی که فرصت تحصیلی و آموزشی برای آنان فراهم شده و از قید برخی اعتقادات منفی فرهنگی که ریشه در خرافات دارد، رهیده‏اند، به مقامات عالی دست یافته و توانسته‏اند خدمات ارزنده‏ای، فراتر از کار مردها، به جامعه ارائه دهند. تحصیل و سوادآموزی زنان و دختران خلاقیت‏شان را افزایش داده و بر قدرت‏شان در خانواده می‏افزاید. تحصیل دختران منافع اجتماعی بیشتری نسبت به پسران به همراه دارد. منافع مالی زیر ناشی از تحصیل دختران می‏باشد:

1ـ کاهش مرگ و میر کودکان. زنان تحصیلکرده به بهداشت اهمیت بیشتری می‏دهند.

2ـ کاهش دفعات بارداری،

3ـ کاهش مرگ و میر مادران.

منابع:

1ـ هریسون، پل، درون جهان سوم، شاداب و جدی (مترجم)، تهران، انتشارات فاطمی.

2ـ عبدالسلام، محمد، آرمانها و واقعیتها، ناصر نفری و مرتضی اسعدی (مترجمین)، تهران، انتشارات انجمن فیزیک ایران.

3ـ اورت‏ام، راجرز و شومیکر راف، فلوید، رسانش نوآمدی‏ها (رهیافتی میان فرهنگی) عزت‏اللّه‏ کرمی و ابوطالب فنایی (مترجمان) شیراز.

4ـ مرکز کشاورزی بین‏المللی هلند، ده مقاله در باره کشاورزی، ناصر اوکتایی (مترجم).

5ـ فمی، شعبانعلی حسین، معیارهای تواناسازی زنان در توسعه، ماهنامه جهاد، ش170.