سیر تکوین ابزارهای اندازه گیری و سنجش سازمان یادگیرنده

ریشه­های سنجش و ارزیابی سازمان یادگیرنده را می­توان به وضوح در ادبیات پدلر و سنگه مشاهده نمود. برخی دیگر از جنبه های ارزیابی از صاحبنظرانی چون آرگریس و شون نشات می­گیرد. اندازه­گیری و سنجش یادگیری سازمانی کمی دشوارتر از تعریف وتوصیف آن است. به عبارتی سازمانها با گذشت زمانی از اجرای برنامه­های یادگیری و نیز توسل به رویکردهای سازمان یادگیرنده در محیط خود، ناگزیر هستند تا به نوعی از جریان وقوع یادگیری سازمانی اطلاع حاصل کنند. این کار میتواند اطلاعات مفیدتری را پیرامون سازمان یادگیرنده به وجود آورد  و بدین ترتیب سازمان از جریان موفق حرکت یادگیری در آن  آسوده خاطر شود. برای این کار مرور ادبیات مربوطه نشان میدهد که چندین ابزار برای ارزیابی و آسیب شناسی سازمان­های یادگیرنده وجود دارد.